Kiedy zgłosić dziecko do logopedy?
KIEDY ZGŁOSIĆ DZIECKO DO LOGOPEDY ?
Drodzy Rodzice, jeśli w rozwoju mowy waszego dziecka zauważycie nieprawidłowości koniecznie zgłoście się do logopedy. Logopeda dokona diagnozy, pomoże rozwiać wątpliwości, udzieli wskazówek, a jeśli będzie taka potrzeba, skieruje na dalsze konsultacje, np. laryngologiczne, neurologiczne, pedagogiczne, psychologiczne.
Z wady wymowy się nie wyrasta!
Niepodjęta w porę terapia logopedyczna utrwala wadę wymowy a w późniejszym okresie - szkolnym powoduje trudności w czytaniu i pisaniu. Może też być przyczyną zaburzeń emocjonalnych u dziecka.
Oto główne symptomy, które wskazują na nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka:
- Dziecko do 1 – go roku życia:
- nie głuży ( nie wydaje dźwięków artykułowanych podobnych do: ej, eł, che, e, a, itp.),
- nie gaworzy ( nie wymawia ciągów sylab, np. ma-ma-ma, ba-ba-ba, pa-pa),
- nie wyraża sprzeciwu słowem „nie” lub kręceniem głowy,
- nie reaguje na dźwięki otoczenia,
- nie reaguje na swoje imię,
- nie wykonuje prostych poleceń, np. daj piłkę.
- Dziecko do 2 - go roku życia:
- nie potrafi wskazywać niektórych części ciała, np. oko, ucho, nos, ręka,
- nie potrafi wskazywać znanych mu przedmiotów, np. piłka, kubek,
- nie naśladuje odgłosów otoczenia, zwierząt, np. miau, ko- ko, brum- brum, opa,
- nie potrafi wymawiać kilku prostych słów, np. lala, Ola, pić,
- porozumiewa się głównie gestem, np. ciągnie za rękę, wskazuje palcem, krzyczy, płacze,
- nie wymawia głosek, które powinny występować w tym okresie,
- mówi mało i niechętnie,
- nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem ( werbalnie lub pozawerbalnie).
- Dziecko do 3 - go roku życia:
- ma buzię ciągle otwartą; oddycha buzią a nie nosem,
- wsuwa język między zęby w czasie zabawy i mówienia głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, l, t,
- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego okresu,
- nie rozumie zdań i nie wykonuje poleceń, np. pokaż, co zakładamy na nogi, posadź misia na krześle,
- mówi mało i niezrozumiale dla otoczenia,
- nie mówi prostych zdań.
- Dziecko do 4 - go roku życia:
- nadal zmiękcza spółgłoski; s, z, c, dz wymawiając je, jako: ś, ź, ć dź,
- nie wymawia głosek: f, w, k, g,
- nie wzrasta liczba nowych słów: rzeczowników, czasowników, przymiotników, przyimków, zaimków, liczebników),
- nie zadaje pytań rodzicom, osobom ze swojego otoczenia,
- nie buduje prostych zdań,
- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, ma trudności z nazywaniem obrazków, przedmiotów, zapamiętywaniem, krótkich wierszyków, zdań.
- Dziecko do 5 – go roku życia:
- nie wymawia w sposób poprawny głosek: s, z, c, dz, f, w, ś, ź, ć, dź, l, deformuje głoski – „mówi je, ale inaczej”,
- często przekręca wyrazy,
- myli wyrazy o podobnym brzmieniu, np.; koza- kosa, pada- bada,
- w wypowiedziach często występują błędy gramatyczne,
- nie potrafi unieść czubka języka do podniebienia.
- Dziecko do 6 - go roku życia:
- nie wymawia poprawnie głosek: sz, ż, cz, dż, r lub innych pozostałych,
- nie potrafi budować zdań złożonych,
- ma ubogi zasób słownictwa,
- nie dostrzega związków przyczynowo- skutkowych, nie potrafi opowiadać historyjki obrazkowej,
- nie różnicuje głosek,
- nie potrafi opowiadać, mówić wierszy, szukać rymujących się wyrazów.
- Dziecko do 7 - go roku życia:
- nie mówi poprawnie wszystkich głosek języka polskiego,
- w mowie i piśmie występują błędy gramatyczne,
- przekręca długie wyrazy,
- myli podobnie brzmiące głoski i litery.
Wskazaniem do diagnozy i wczesnej terapii logopedycznej jest również:
- jąkanie,
- mutyzm ( dziecko nie mówi lub rozmawia tylko z wybranymi osobami),
- niedosłuch,
- rozszczep podniebienia,
- mowa z poszumem nosowym,
- nieprawidłowe realizacje głosek na skutek skróconego wędzidełka podjęzykowego.
Opracowanie: mgr Anna Nowosielecka – Hypiak i mgr Marta Węglińska – logopedzi PPP w Tomaszowie Lubelskim.