Kiedy zgłosić dziecko do logopedy?

KIEDY ZGŁOSIĆ DZIECKO DO LOGOPEDY ?

 

          Drodzy Rodzice, jeśli w rozwoju mowy waszego dziecka zauważycie nieprawidłowości koniecznie zgłoście się do logopedy. Logopeda dokona diagnozy, pomoże rozwiać wątpliwości, udzieli wskazówek, a jeśli będzie taka potrzeba, skieruje na dalsze konsultacje, np. laryngologiczne, neurologiczne, pedagogiczne, psychologiczne.

          Z wady wymowy się nie wyrasta!

          Niepodjęta w porę terapia logopedyczna utrwala wadę wymowy a w późniejszym okresie - szkolnym powoduje trudności w czytaniu i pisaniu. Może też być przyczyną zaburzeń emocjonalnych u dziecka.

 

          Oto główne symptomy, które wskazują na nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka:

 

  • Dziecko do 1 – go roku życia:

- nie głuży ( nie wydaje dźwięków artykułowanych podobnych do: ej, eł, che, e, a, itp.),

- nie gaworzy ( nie wymawia ciągów sylab, np. ma-ma-ma, ba-ba-ba, pa-pa),

- nie wyraża sprzeciwu słowem „nie” lub kręceniem głowy,

- nie reaguje na dźwięki otoczenia,

- nie reaguje na swoje imię,

- nie wykonuje prostych poleceń, np. daj piłkę.

 

  • Dziecko do 2 - go roku życia:

- nie potrafi wskazywać niektórych części ciała, np. oko, ucho, nos, ręka,

- nie potrafi wskazywać znanych mu przedmiotów, np. piłka, kubek,

- nie naśladuje odgłosów otoczenia, zwierząt, np. miau, ko- ko, brum- brum, opa,

- nie potrafi wymawiać kilku prostych słów, np. lala, Ola, pić,

- porozumiewa się głównie gestem, np. ciągnie za rękę, wskazuje palcem, krzyczy, płacze,

- nie wymawia głosek, które powinny występować w tym okresie,

- mówi mało i niechętnie,

- nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem ( werbalnie lub pozawerbalnie).

 

  • Dziecko do 3 - go roku życia:

- ma buzię ciągle otwartą; oddycha buzią a nie nosem,

- wsuwa język między zęby w czasie zabawy i mówienia głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, l, t,

- nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego okresu,

- nie rozumie zdań i nie wykonuje poleceń, np. pokaż, co zakładamy na nogi, posadź misia na krześle,

- mówi mało i niezrozumiale dla otoczenia,

- nie mówi prostych zdań.

 

  • Dziecko do 4 - go roku życia:

- nadal zmiękcza spółgłoski; s, z, c, dz wymawiając je, jako: ś, ź, ć dź,

- nie wymawia głosek: f, w, k, g,

- nie wzrasta liczba nowych słów: rzeczowników, czasowników, przymiotników, przyimków, zaimków, liczebników),

- nie zadaje pytań rodzicom, osobom ze swojego otoczenia,

- nie buduje prostych zdań,

- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, ma trudności z nazywaniem obrazków, przedmiotów, zapamiętywaniem, krótkich wierszyków, zdań.

 

  • Dziecko do 5 – go roku życia:

- nie wymawia w sposób poprawny głosek: s, z, c, dz, f, w, ś, ź, ć, dź, l, deformuje głoski – „mówi je, ale inaczej”,

- często przekręca wyrazy,

- myli wyrazy o podobnym brzmieniu, np.; koza- kosa, pada- bada,

- w wypowiedziach często występują błędy gramatyczne,

- nie potrafi unieść czubka języka do podniebienia.

 

  • Dziecko do 6 - go roku życia:

- nie wymawia poprawnie głosek: sz, ż, cz, dż, r lub innych pozostałych,

- nie potrafi budować zdań złożonych,

- ma ubogi zasób słownictwa,

- nie dostrzega związków przyczynowo- skutkowych, nie potrafi opowiadać historyjki obrazkowej,

- nie różnicuje głosek,

- nie potrafi opowiadać, mówić wierszy, szukać rymujących się wyrazów.

 

  • Dziecko do 7 - go roku życia:

- nie mówi poprawnie wszystkich głosek języka polskiego,

- w mowie i piśmie występują błędy gramatyczne,

- przekręca długie wyrazy,

- myli podobnie brzmiące głoski i litery.

 

 

      Wskazaniem do diagnozy i wczesnej terapii logopedycznej jest również:

  • jąkanie,
  • mutyzm ( dziecko nie mówi lub rozmawia tylko z wybranymi osobami),
  • niedosłuch,  
  • rozszczep podniebienia,
  • mowa z poszumem nosowym,
  • nieprawidłowe realizacje głosek na skutek skróconego wędzidełka podjęzykowego.

 

 

Opracowanie: mgr Anna Nowosielecka – Hypiak  i  mgr Marta Węglińska – logopedzi PPP w Tomaszowie Lubelskim.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem