,,Potrafię szumieć” – scenariusz zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku 6 lat

Temat zajęć: ,,Potrafię szumieć”.

Cel główny: Wywołanie prawidłowej wymowy głoski ,,sz’’ i utrwalenie w sylabach, wyrazach.

Cele szczegółowe:

  1. Usprawnienie narządów artykulacji głównie języka.
  2. Doskonalenie prawidłowego sposobu oddychania.
  3. Wzbogacenie słownika biernego i czynnego.
  4. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej.

Pomoce dydaktyczne: lusterko, kolorowe piórka, logopedyczne układanki - "Loteryjka obrazkowa", duże klocki, dzwonki

Formy pracy: indywidualna

Czas realizacji: 45 minut

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie dziecka. Nawiązanie z dzieckiem kontaktu emocjonalnego, wzrokowego i słownego.
  2. Prowadzący demonstruje ćwiczenia, a dziecko je powtarza:

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy: Bajka artykulacyjna "Indianie’’.

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy  palce  prawej  ręki)  i żonami (cmokając  całujemy  palce  lewej  ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy  językiem  tętent  koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  (usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie:  prrr… prrr … prrr… Konie  piją (ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie  w  złączone  ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie :  a-e-o, y-u-i   (przeciągamy  samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem  przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki).

  1. Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie na kolorowe piórka.
  2. Artykulacja głoski „sz” przed lustrem: – prezentacja układu warg, policzków i języka przy wymowie głoski „sz”, – naśladowanie szumu wiatru – artykulacja głoski „sz”.

„Szumisz...”. Prowadzący czyta tekst wiersza, a dziecko wymawia wyłącznie głoskę „sz” w

izolacji. "Szum" – głoska ,,sz’’:

Szumi morze – szszsz...

Szumi wiatr – szszsz...

Szumi woda – szszsz...

Szumi las – szszsz...

Szumią drzewa – szszsz...

Szumią liście – szszsz...

Szumię ja – szszsz...

Szumisz ty – szszsz...

Szumi mama – szszsz...

Szumi tata – szszsz

Szumi miś – szszsz...

  1. Gimnastyka języka. Słuchaj i powtarzaj.

Powtarzanie sylab

Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski „sz”. - szszu, szszo, szsza, szsze, szszy, -

uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze, - oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.

Powtarzanie wierszyka: Utrwalanie sylab:

Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.

Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.

Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.

Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.

Powtarzanie słów.

Prowadzący wypowiada słowa z głoską „sz”, a dziecko je powtarza: szafa, szatnia, szakal, szachy, szalik, szabla, szufelka, szuflada, szopa, szelki, szyba, szynka, szyny, szum, Szymon, koszula, wieszak, muszelka, bambosze, leniuszek, naszyjnik, mieszkanie, maszyna, kaszel, nosze, koszyk, poszewka, puszek, uszy, kieszeń, wieszak,  ptaszek, afisz, kosz, klosz, kalosz, kapelusz, Łukasz, Mateusz, grosz, gulasz, szkoła, szkoda, szklanka, szminka, sznurowadła, szpilka, szpak, gruszka, poduszka, kasztan, paluszki, biszkopt, bursztyn, podszewka, myszka, biszkopt, broszka, gruszka, puszka, poduszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, szyszka, szaszłyk.

  1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej: Logopeda pokazuje dziecku zestaw obrazków "Loteryjka obrazkowa" i prosi o odpowiednie ich przyporządkowanie. Prowadzący dba o prawidłową artykulację wymawianych przez dziecko wyrazów oraz właściwe ułożenie elementów układanki.
  2. Zabawa ruchowa. Prowadzący ustawia tor przeszkód z dużych klocków. Dziecko pokonuje przeszkody z odpowiednim ruchem podczas gdy prowadzący dzwoni dzwoneczkami.

Zakończenie zajęć – podsumowanie i krótkie omówienie zajęć, sukcesów dziecka, pochwała i nagroda za pracę.

 

Opracowała: M. Węglińska, neurologopeda PPP w Tomaszowie Lubelskim

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem