JAK WYGLĄDA BADANIE

Uczeń u psychologa.

Podczas wizyty ucznia u psychologa, może okazać się, że dla celów diagnostycznych, psycholog zaleci badanie testem psychologicznym. Co kryje się pod tą nazwą, czy warto obawiać się testów i jak może wyglądać badanie, którym poddany zostanie uczeń?

Testy psychologiczne nie bolą. Psychologowie dysponują wieloma metodami testowymi dostosowanymi do psychiki uczniów w różnym wieku i uwzględniającymi rozwój ich zdolności poznawczych. Nawet dla małych dzieci istnieją odpowiednie testy psychologiczne, które pozwalają określić interesujące psychologa cechy, zdolności czy problemy. W psychologii stosuje się testy zdolności, testy projekcyjne oraz kwestionariusze osobowości.

Warto pamiętać, że test psychologiczny może wykonać tylko psycholog – wszelkie dostępne w Internecie czy księgarniach zestawy testów są jedynie przygotowywanymi na bazie rzeczywistych testów narzędziami, które nie mają wartości diagnostycznej. Sam test zresztą, nie daje nam żadnych istotnych informacji dopóki jego wyniki nie zostaną zinterpretowane – a to może zrobić jedynie osoba, która ma do tego odpowiednie przeszkolenie – czyli psycholog. Podczas badania dziecka musi zostać stworzona przyjazna atmosfera, a dziecko musi oswoić się z pomieszczeniem i psychologiem prowadzącym badania, aby nie pojawiły się dodatkowe zakłócenia w ramach wykonywania testów psychologicznych przez ucznia.

 

 

DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA – badanie logopedyczne, którego celem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych oraz przewidywanie ich tendencji rozwojowych na podstawie objawów, przyczyn i mechanizmów powstawania.

 

DIAGNOZA PEDAGOGICZNA badanie pedagogiczne, które ma na celu sprawdzanie i ocenę stanu osiągnięć ucznia, wyjaśnienie przyczyn tego stanu oraz przewidywanie rozwoju osiągnięć.

 

DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA – badanie psychologiczne, będące opisem i interpretacją mechanizmów funkcjonowania określonej osoby; dokonuje się jej za pomocą dobranych indywidualnie do przypadku narzędzi psychologicznych; przedmiotem diagnozy może być całość funkcjonowania psychicznego (np. osobowość, inteligencja) lub jakiś jego element (np. gotowość szkolna).

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem